Verhoog de werknemersmotivatie voor gezonde en productieve medewerkers

29/09/2020 Preventie & Vitaliteit
Verhoog de werknemersmotivatie voor gezonde en productieve medewerkers

Wist u dat 1 op de 10 medewerkers een aantal keer per week geen zin heeft om te gaan werken? En dat een medewerker die minder betrokken is bij het werk minder productief is, zich sneller ziek meldt en eerder op zoek gaat naar een andere baan? Als HR-manager is het belangrijk deze medewerkers op tijd te herkennen. Nog belangrijker is het om te voorkomen dat u ongemotiveerde medewerkers heeft. Gebrek aan motivatie is niet alleen slecht voor uw productie en omzet, maar ook voor werkplezier van anderen, het algemene verzuimpercentage, uw kosten en uw imago als werkgever. Hoe vergroot u werknemersmotivatie voor gezonde en productieve werknemers?

Uit onderzoek onder ruim 2500 medewerkers in Europa blijkt dat 51% van hen voornamelijk werkt om geld te verdienen. De andere helft werkt vanuit intrinsieke motivatie: het bedrijf is leuk, de collega’s zijn gezellig of ze vinden het werk leuk. Die laatste groep is voor uw organisatie een goede aanwinst: zij zullen enthousiast aan het werk zijn en een stapje harder zetten in het belang van de organisatie. De groep voor wie geld verdienen de voornaamste drijfveer is, vermindert de wendbaarheid van uw organisatie en brengt een zeker risico met zich mee. Hoe zit dat precies?

 

U motiveert uw werknemers niet met een bonus

Uit een onderzoek van Amerikaanse onderzoeker Ariely blijkt dat motivatie niet alleen om geld draait. Twee groepen werkenden kregen iedere dag een beloning. De ene groep kreeg extra geld, de andere een compliment. Wat gebeurde er? De groep die elke dag een compliment kreeg in plaats van extra geld, presteerde een langere periode het beste.

Uw werknemers willen gewaardeerd worden en autonomie krijgen. Zij willen niet bezig zijn met iets zinloos. Het wordt ook wel het ‘Ikea-effect’ genoemd. Wanneer uw medewerker moeite heeft gedaan krijgt het meer waarde (een zelf in elkaar gezette kast geeft voldoening). Anders gezegd: wordt het resultaat waardevoller en is er meer motivatie om de klus te klaren. Dit wil niet zeggen dat geld geen aanleiding is om in actie te komen. Daarvoor werkt het goed, maar voor de lange termijn is er meer nodig om uw medewerkers betrokken en gemotiveerd te houden.

Ongemotiveerde en niet betrokken medewerkers zorgen voor een hoger verloop, lagere productie, minder presteren, minder omzet, minder goede sfeer en minder klantvriendelijkheid. Ook kan het uw imago schaden. Zij nemen minder initiatief, zijn minder vitaal, vaker ziek en brengen verzuimkosten met zich mee. Zij zullen eerder de kantjes er vanaf lopen. In Nederland voelt 9% van de werkenden zich echt betrokken bij het werk en dit kost uw organisatie veel.

Wat maakt een medewerker ongemotiveerd?

Nu vraagt u zich af: wat maakt mijn medewerker ongemotiveerd? Waar is het misgegaan? Het komt erop neer dat motivatie en betrokkenheid bij uw medewerkers alleen bestaan als zij tevreden zijn. Grofweg: hoe minder tevreden, hoe minder gemotiveerd uw medewerker is.

Uw medewerkers beginnen meestal met mopperen op relatief kleine zaken. Er zijn afspraken gemaakt. Uw medewerkers hebben verwachtingen en weten waar ze recht op hebben. Wanneer de uitvoering van regels en wetten niet goed genoeg is, ontstaat hier meestal ontevredenheid over. Het kan hier al gaan om het hebben van een goede werkplek of een sneller akkoord op een vakantieaanvraag. Kleine, oplosbare zaken, maar die uiteindelijk als ze opstapelen grote gevolgen kunnen hebben.

Daarnaast mist 10% van de medewerkers vertrouwen in de leiding van de organisatie. En 46% heeft het idee dat zij niet begrepen worden door hun werkgever. Medewerkers zijn over het algemeen ontevreden over in hoeverre u zelf betrokken bent bij hun wel een wee. Hoe meer betrokken u bij uw medewerkers bent, hoe meer u kunt verwachten dat zij betrokken zijn bij uw organisatie.

 

Het voordeel van gemotiveerde werknemers

De prestaties van uw medewerkers hangen grotendeels af van hun motivatie. Dit is namelijk bepalend voor het doorzettingsvermogen en de inzet van uw medewerkers. Daarnaast zijn er de volgende voordelen:

 

  • U heeft minder hoge verzuimkosten
  • Er is meer continuïteit in het bedrijf
  • U biedt een aantrekkelijke werkplek voor nieuw talent
  • U heeft loyale werknemers die minder snel de organisatie verlaten
  • Uw medewerkers ervaren meer werkplezier
  • Uw medewerkers maken minder fouten en hebben meer focus
  • Uw medewerkers zetten graag een stapje extra
  • Zij denken actief mee en nemen initiatief
  • Verhoogde productiviteit van uw organisatie

 

Uit onderzoek van Gallup blijkt dat de kosten van slecht management en verloren productiviteit van niet of minimaal betrokken personeel alleen al in de Verenigde Staten tussen de 582 biljoen en 1 triljoen euro per jaar kost. U kunt zich voorstellen dat niet betrokken personeel uw organisatie ook aanzienlijk veel geld kost.

 

Wat u kunt doen om de motivatie van uw medewerkers te verhogen?

Onderstaand vindt u 8 tips voor het bevorderen van de motivatie van uw werknemers. Wilt u advies op maat of hulp bij het vormgeven van onderstaande manieren van bevorderen van motivatie? Een goede arbodienst helpt u graag!

Wat belangrijk is voor uw medewerkers en wat hen motiveert is per bedrijf en persoon anders. Wel is altijd belangrijk dat u zich richt op de gezondheid van uw medewerkers en hun werkplezier. Dit zorgt ervoor dat zij weerbaarder zijn en bij ziekte sneller weer aan het werk gaan. Daarnaast voelt uw medewerker dat u begaan bent met zijn of haar welzijn. Een gecertificeerde arbodienst kan u helpen om gezondheid in uw organisatie een prominente rol te geven.

 

Onderzoek de behoeften van uw medewerkers

Om de werknemersmotivatie binnen uw organisatie te verhogen is het vooral belangrijk dat u uw personeelsbestand en hun arbeidsomstandigheden kent. Bekijk dus hun leeftijden, verzuimcijfers, klachten, de werkplek, etcetera. Onderzoek ook hun behoeften, waarden, doelen en verwachtingen. Dit kan bijvoorbeeld met een medewerkerstevredenheidsonderzoek. U dient de belangrijkste factoren voor motivatie te identificeren en u daarop te focussen. U kunt hiervoor een gerichte strategie opzetten en maatregelen nemen en aanpassingen doen om uw medewerkers gezond en gemotiveerd te houden. Wellicht sluit u andere verzekeringen af of verandert u arbeidsvoorwaarden, maar het hoeven geen grote veranderingen te zijn.

Medewerkers zijn over het algemeen ontevreden over in hoeverre u zelf betrokken bent bij hun wel een wee. Hoe meer betrokken u bij uw medewerkers bent, hoe meer u kunt verwachten dat zij betrokken zijn bij uw organisatie.

Zorg voor een goede basis

Creëer een werkomgeving waarin presteren natuurlijk gaat. Zorg ervoor dat uw medewerkers niet ontevreden zijn. Dat er goede arbeidsvoorwaarden zijn, redelijke roosters, veiligheid en een gezonde werkplek. Deze basis moet goed in orde zijn.

 

Spreek waardering uit

Laat uw medewerkers weten wat zij goed doen. Laat merken dat u weet waar uw medewerker mee bezig is en geef een compliment. Dit vergroot de bevlogenheid en kost u niets!

 

Wees enthousiast, beschikbaar en neem uw medewerkers serieus

Daarnaast helpt het als u zelf enthousiast bent in alles wat u doet. Wees ook beschikbaar voor uw medewerkers om naar u toe te komen als er iets is en dat u er bent om problemen samen op te lossen. Luister altijd naar hun klachten, zelfs als u hier via via van op de hoogte raakt. Een medewerker wil alleen echt presteren als u er ook voor hem of haar bent. Als zijn of haar belangen voor u even belangrijk zijn als de prestaties. Als u meer aandacht voor uw medewerkers heeft kunt ook al vroegtijdig signalen van uitval herkennen. Zo kunt u de signalen van een burn-out al eerder opvangen en veel ellende, oplopende kosten en continuïteitsproblemen voorkomen.

 

Zorg voor een goede werk-privébalans

Het privéleven van uw medewerker heeft effect op zijn of haar werk, maar ook andersom. Bij een op de drie medewerkers heeft een slechte dag op het werk direct effect op het privéleven. In een tijd waarin we altijd bereikbaar zijn, veel online plaatsvindt en we meer samenwerken is de grens tussen privé en werk vervaagd. Driekwart van de medewerkers vindt het belangrijk dat de balans goed bewaakt wordt. Dit kan onder andere door uw medewerkers meer vrijheid te geven om zelf vorm te geven aan deze balans.

 

Benadruk het belang van de werkzaamheden

Wanneer uw medewerkers op de hoogte zijn van het doel van hun werkzaamheden en hoe deze bijdragen aan het overkoepelende doel van de organisatie, dan bevordert dit hun motivatie. Vooral de generatie Millennials is op zoek naar zinvol werk met een duidelijk en goed doel.

 

Bied trainingen aan

10% van alle werknemers ziet werk als een manier om te leren en door te groeien in hun carrière. Door voldoende ontwikkelmogelijkheden te bieden vergroot u dus de motivatie van uw medewerkers om voor u te werken en zich in te zetten. Bied bijvoorbeeld jaarlijks trainingen en workshops aan waaraan uw medewerkers mogen deelnemen.

Misschien ook interessant

De verdiepende RI&E: wat het is en waarom het belangrijk is
Een gezonde en veilige werkomgeving is cruciaal voor het welzijn van werknemers en de continuïteit van het bedrijf. Een belangrijk instrument om dit te waarborgen is de Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E). De RI&E is wettelijk verplicht, maar veel organisaties zijn niet bekend met de zogenaamde verdiepende RI&E. In deze blog duiken we dieper in wat de verdiepende RI&E inhoudt en waarom deze van onschatbare waarde is voor jouw organisatie.
De Arbowet en de RI&E, waarom risico-inventarisatie en -evaluatie verplicht is
Elke ondernemer wil een veilige werkomgeving voor zijn werknemers creëren. Maar hoe zorg je daarvoor en welke regels gelden er eigenlijk? De Arbowet stelt heldere eisen aan bedrijven wanneer het gaat om de veiligheid en gezondheid van werknemers. Eén van de kernonderdelen van deze wet is de risico-inventarisatie en -evaluatie, beter bekend als de RI&E. In dit artikel duiken we dieper in de wereld van de arbowet risico inventarisatie en evaluatie en leggen we uit waarom deze zo cruciaal is voor elk bedrijf.
Het belang van een verdiepende RI&E
Tijdens de corona-epidemie, in 2021, heeft de Inspectie SZW zich voorgenomen meer te gaan letten op de verantwoordelijkheid van werkgevers voor psychosociale arbeidsbelasting(PSA) van hun werknemers. Bij risico’s op PSA moet u als werkgever een verdiepende risico-inventarisatie en evaluatie(RI&E) uitvoeren. Ook zonder deze verplichting is het belang van een RI&E in het kader van de gezondheid en het welzijn van uw werknemers evident. Wat is een verdiepende RI&E en wat is het belang ervan? Hoe verhoudt een basis RI&E zich tot een verdiepende RI&E en hoe werkt u aan een veilige werkomgeving? In deze blog doen wij dit uit de doeken.