Wat doet een bedrijfsarts wanneer uw medewerker ziek is?

09/09/2020 Verzuim
Wat doet een bedrijfsarts wanneer uw medewerker ziek is?

Volgens de Arbowet bent u verplicht een bedrijfsarts in te schakelen als u werknemer 6 weken ziek is. Het is echter aan te raden uw arbodienstverlener al eerder in te schakelen na de ziekmelding. De bedrijfsarts werkt met u samen aan de verzuimbegeleiding van uw zieke medewerker. Nu vraagt u zich misschien af wat de bedrijfsarts precies voor u en uw werknemer doet tijdens het verzuim. In dit artikel leest u hier meer over.

Als uw werknemer ziek is bent u verantwoordelijk voor zijn of haar re-integratie. In de tussentijd betaalt u het loon door. Dit kost u al gauw 250 euro per dag. Door op tijd te starten met verzuimbegeleiding en re-integratie bespaart u veel kosten en voldoet u aan de wet. Daarnaast bent u dan ook beter op de hoogte wanneer uw werknemer weer aan de slag kan. Tevens is uw werknemer verplicht mee te werken aan de re-integratie door bijvoorbeeld tijdelijk andere taken op zich te nemen of een training te volgen.

 

Wanneer schakelt u een bedrijfsarts in?

Wettelijk gezien moet u samenwerken met een bedrijfsarts. Deze is betrokken bij een aantal verplichte stappen van Wet verbetering poortwachter. Zo moet u de bedrijfsarts onder andere worden ingeschakeld voor verzuimbegeleiding en voor re-integratie van uw werknemers. U heeft afspraken gemaakt met uw arbodienst hoe en wanneer u de ziekmelding doet. Idealiter is dit binnen een week. Wanneer het na één of twee weken erop lijkt dat uw werknemer langere tijd ziek blijkt, moet u aan de bel trekken. Uiterlijk na 6 weken heeft uw werknemer een gesprek met de bedrijfsarts.

Hoe eerder u start met de verzuimbegeleiding en re-integratie, hoe groter de kans dat uw medewerker sneller weer op de werkvloer te vinden is. Mocht dit niet het geval zijn, kunt u in ieder geval na twee jaar bij het UWV aantonen dat u alles heeft gedaan om uw werknemer weer gezond en aan het werk te krijgen. Zo voorkomt u dat u mogelijk het loon van uw zieke medewerker langer moet doorbetalen dan twee jaar.

Besparen op uw verzuimkosten?

Grip op ziekteverzuim start met inzicht in verzuim en een adequaat verzuimbeleid. Ontvang daarom geheel vrijblijvend een rapport van uw verzuimkosten en het bespaarpotentieel op uw ziekteverzuimkosten.
vraag nu uw rapport aan

Wat doet de bedrijfsarts tijdens het verzuim?

Bedrijfsartsen hebben vaak het imago dat ze niet objectief zijn, omdat zij ingehuurd worden door de werkgever. Echter, is de bedrijfsarts er voor zowel werknemer als werkgever. Zijn of haar doel is om erachter te komen waar uw medewerker tegenaan loopt en hem of haar weer lekker in zijn of haar vel te laten zitten. Dit is breder dan het medische gedeelte: ook de werk-privébalans, de leefstijl en de arbeidsomstandigheden passeren de revue. Hoe beter het gaat met uw medewerker, hoe sneller hij of zij voor u weer productie kan draaien.

Verzuimbegeleiding van een bedrijfsarts bestaat doorgaans uit gesprekken, vragenlijsten en analyse, onderzoek, advies en evaluatie. Het werk van de bedrijfsarts start met het beoordelen van de arbeids(on)geschiktheid van uw werknemer binnen de eerste 6 weken na de ziekmelding.

 

Week 1. De ziekmelding

Het begint met de ziekmelding. U geeft tijdig aan uw arbodienst door dat uw medewerker ziek is. Het liefst doet u dit binnen een week. De arbodienst of bedrijfsarts gaat dan al aan de slag om de terugkeer van uw werknemer naar de werkvloer mogelijk te maken. Dit doet de arts onder andere door advies, maar binnen 6 weken hoort uw medewerker ook een eerste gesprek te hebben met een bedrijfsarts.

 

Week 6. De Probleemanalyse

Tijdens het eerste gesprek tussen uw zieke medewerker en de bedrijfsarts maakt de bedrijfsarts een probleemanalyse op. Aan de hand van dit gesprek schat hij of zij in of er sprake is van dreigend langdurig ziekteverzuim. De bedrijfsarts beoordeelt de zieke werknemer op arbeids(on)geschiktheid. Kan hij of zij echt niet meer werken en/of is er wel nog iets wat gedaan kan worden? Werkzaamheden en taken van de bedrijfsarts in deze fase zijn onder andere:

 

  • Start van het re-integratiedossier. De bedrijfsarts zal deze verder bijhouden gedurende de verzuimperiode.
  • Met toestemming van de werknemer medische gegevens opvragen van de werknemer.
  • De werknemer indien nodig doorverwijzen naar een specialist, eventueel afgestemd met de huisarts.
  • Een bezoek brengen aan de werkvloer om een beter inzicht te krijgen in waar de klachten van de werknemer vandaan komen: met wie werkt hij/zij? Hoe ziet de omgeving eruit? Welke handelingen moet hij/zij verrichten?
  • Eventuele beroepsziektes melden bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten.
  • Beperkingen van de werknemer vaststellen en opnemen in de Probleemanalyse.
  • Mogelijkheden van de werknemer vaststellen en opnemen in de Probleemanalyse.
  • In de Probleemanalyse advies geven over het Plan van Aanpak op te stellen door werknemer en werkgever. De bedrijfsarts neemt hierbij het medisch beroepsgeheim in acht en mag aan u als werkgever geen medische informatie over uw werknemer verschaffen.

 

In de Probleemanalyse staat naast persoonlijke gegevens van uw werknemer, ook meer informatie over het rooster en uren, reden van ziekmelding, de geconstateerde beperkingen van uw medewerker en mogelijkheden om nog wel te werken.

 

Week 8. Het Plan van aanpak

U als werkgever stelt met uw werknemer een Plan van aanpak op. Dit doet u op basis van het advies van de bedrijfsarts of de arbodienst. Hierbij kunt u hen vragen om advies wat betreft mogelijkheden voor aangepast werk. in het Plan van aanpak staan onder andere de visie van u en uw werknemer wat betreft de arbeidsmogelijkheden. Er worden afspraken over re-integratie in vastgelegd. Denk hierbij aan afspraken over arbeidsinhoud, -omstandigheden, -voorwaarden en -verhouding. Jullie kunnen hier oplossingen bedenken, zoals jobcoaching, bijscholing, aanpassing van het takenpakket, flexibele werkuren, assistentie, thuiswerken of mediation. De bedrijfsarts zal u hierin adviseren en helpen het Plan van aanpak op te stellen.

 

Iedere 6 weken evaluatie

U bent verplicht tijdens het verzuim iedere 6 weken met uw medewerker te evalueren over de voortgang van de re-integratie. Als er uit de gesprekken blijkt dat het Plan van aanpak gewijzigd moet worden dan doet u dit en legt u deze vast in de evaluatie. Daarnaast is het verstandig om de voortgang van de re-integratie te bespreken met de bedrijfsarts. Hij of zij kan u adviseren in (eventueel gewijzigde) arbeids(on)geschiktheid van uw werknemer en de eventuele mogelijkheden. Samen kunnen jullie bijvoorbeeld bespreken wat de mogelijkheden zijn van re-integreren buiten het bedrijf. De bedrijfsarts geeft advies in welke werkzaamheden eventueel extern uitgevoerd kunnen worden door uw werknemer.

Hoe eerder u start met de verzuimbegeleiding en re-integratie, hoe groter de kans dat uw medewerker sneller weer op de werkvloer te vinden is.

Week 42. Verzuimmelding bij UWV

Als uw medewerker langdurig ziek is en nog niet aan het werk kan bij 42 werken doet meldt u dit bij het UWV via het werkgeversportaal. De bedrijfsarts of arbodienst kan dit ook voor u doen.

 

Week 52. Evaluatie eerste jaar

Tegen het einde van het eerste ziektejaar is het tijd voor evaluatie van de re-integratie. Ook kijken jullie vooruit naar het nieuwe jaar. Als uw medewerker nog niet aan het werk is, kan de bedrijfsarts wederom deskundig advies geven over de volgende stappen.

 

Week 87 - 93. Re-integratieverslag en WIA aanvraag

Als uw werknemer bijna twee jaar ziek is, wil hij of zij hoogstwaarschijnlijk een WIA-aanvraag doen. Om dit te kunnen doen moet een reïntegratieverslag worden opgesteld met de volgende documenten: de probleemanalyse en eventuele bijstelling hiervan; het plan van aanpak; (eerstejaars)evaluatie; actueel oordeel bedrijfsarts of arbodienst en een eindevaluatie. De bedrijfsarts op een rijtje wat de mogelijkheden zijn om uw zieke werknemer om weer te laten werken.

Misschien ook interessant

Deskundigenoordeel bij frequent ziekteverzuim kan u helpen verzuim te beheersen
Stel u voor dat een medewerker zich al voor de derde keer in twee maanden ziek meldt. De teamleider maakt zich zorgen en vermoedt dat er iets aan de hand is, maar er is geen duidelijke diagnose. U wilt als HR-manager begrip tonen, maar ook helderheid krijgen over de situatie. Hoe pakt u zoiets aan zonder dat het gesprek met de werknemer ongemakkelijk of confronterend wordt? Dit is waar een deskundigenoordeel van pas kan komen. Frequent ziekteverzuim kan voor werkgevers een flinke uitdaging zijn. Wanneer werknemers zich regelmatig kortdurend ziek melden, kan dit wijzen op onderliggende problemen zoals stress, een disbalans tussen werk en privé, of zelfs een slechte aansluiting binnen het team. Om hier grip op te krijgen, is het belangrijk om op zoek te gaan naar structurele oplossingen die verder gaan dan een tijdelijke ingreep. Een van de hulpmiddelen die hierbij kunnen ondersteunen, is het deskundigenoordeel. In deze blog bespreken we wat een deskundigenoordeel is, wanneer het nuttig kan zijn om deze aan te vragen en hoe dit kan helpen om ziekteverzuim in uw organisatie effectief te beheersen.
Gesprekken over frequent ziekteverzuim: do’s en don’ts voor effectieve communicatie
Frequent ziekteverzuim is niet alleen een signaal van mogelijke gezondheidsproblemen bij werknemers, maar kan ook grote invloed hebben op de werksfeer, productiviteit en bedrijfsvoering. Voor HR-managers en leidinggevenden is het vaak een uitdaging om verzuimgesprekken op een effectieve en empathische manier te voeren, zonder dat de werknemer zich aangevallen voelt. Maar hoe zorgt u voor een open en constructieve dialoog waarbij zowel uw werknemer als de organisatie baat heeft? In deze blog bespreken we niet alleen de do’s en don’ts voor het voeren van verzuimgesprekken, maar geven we ook tips over hoe u signalen vroegtijdig kunt herkennen en duurzame oplossingen kunt vinden.
Strategieën voor het aanpakken van frequent verzuim
Frequent verzuim is voor veel bedrijven een terugkerend probleem dat niet alleen de productiviteit beïnvloedt, maar ook de algehele werkcultuur en het welzijn van werknemers aantast. Het aanpakken van frequent verzuim vraagt om meer dan alleen symptoombestrijding; het vereist een doordachte, proactieve aanpak die zowel werkgever als werknemer ten goede komt. In deze blog bespreken we strategieën die u kunnen helpen om frequent verzuim op een effectieve en duurzame manier aan te pakken.