Bied uw medewerkers ook dit jaar een PMO aan

06/07/2020 Preventie & Vitaliteit
Bied uw medewerkers ook dit jaar een PMO aan

Met een vergrijzende beroepsbevolking, een vermeerdering van flexwerk, snelle maatschappelijke en technologische veranderingen en een krappe arbeidsmarkt is het binnenhalen en behouden van gezonde werknemers van essentieel belang. U kunt preventief aan de gezondheid en vitaliteit van uw medewerkers werken door hen periodiek een preventief medisch onderzoek aan te bieden. Dit geeft u en uw medewerker inzicht in de gezondheid en met advies en interventies tijdig de risico’s verminderen. In dit artikel bespreken we uitvoerig wat het PMO precies inhoudt en wat dit u oplevert.

 

Wat is een PMO?

Een PMO, preventief medisch onderzoek, is een bedrijfskundig instrument wat de gezondheid van uw medewerkers in kaart brengt om verzuim en uitval te voorkomen. De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde benoemt drie kerndoelen:

 

  • Het is een hulpmiddel om gezondheid te beschermen of bevorderen.
  • Het werkt preventief voor beroepsziekten en arbeidsgebonden aandoeningen.
  • Het is een manier om de inzetbaarheid en het functioneren van uw medewerkers te bewaken en verbeteren.

 

Een preventief medisch onderzoek is een momentopname, maar geeft geen zekerheden over de toekomst. Een PMO heeft vooral een signalerende functie en maakt het mogelijk dat u toepasselijke maatregelen en acties onderneemt om u personeel vitaler te maken en houden.

 

Voor wie is PMO bedoeld?

Een preventief medisch onderzoek is bedoeld voor alle werkende mensen. Welk beroep of welke branche, leeftijd of gezondheid de medewerker verkeert doet er niet toe. Zelfs een medewerker die verzuimend is kan deelnemen aan een PMO.

 

Waar bestaat PMO uit?

Wat het onderzoek inhoudt hangt af van wat de werkgever in overleg met de bedrijfsarts besluit. Vaak worden de onderdelen van het onderzoek bepaald door de resultaten van een RI&E of met bepaalde wensen of doelstellingen van het management of de OR.

Mogelijke onderdelen van een preventief medisch onderzoek zijn:

 

  • Lichamelijk onderzoek, zoals een bloeddruktest
  • Laboratoriumonderzoek, zoals bloed- of urineonderzoek
  • Vragenlijsten over de gezondheid en beleving van het werk
  • Onderzoek van de orgaanfuncties, zoals hart, longen en ogen
  • Inspanningstests met een hartfilmpje tijdens inspanning
  • Fitheidstests, zoals een test van spierkracht
  • Vragen over leefstijl op gebied van voeding, beweging en roken
  • Psychologisch onderzoek naar bijvoorbeeld stress en motivatie
  • PSA (psychisch-sociale-arbeidsklachten) onderzoek

 

Een PMO voor medewerkers in de bouw of scheepvaart is ander dan dat voor kantoorpersoneel. Het onderzoek hangt dus af van zowel de branche als de functie van uw medewerker. Wanneer uw medewerker een emotioneel zwaar beroep heeft, zoals een sociaal werker of politieagent, is een psychische gezondheidstest van belang. Voor fysiek zware beroepen is conditie en fitheid belangrijk en is er bijvoorbeeld sprake van een sporttest.

Waarom is een PMO belangrijk?

Ongeveer de helft van de werkgevers biedt proactief een preventief medisch onderzoek aan. U bent echter verplicht hen dit periodiek aan te bieden, staat in artikel 18 van de arbowet: “De werkgever stelt de werknemers periodiek in de gelegenheid een onderzoek te ondergaan dat erop is gericht de risico’s die arbeid voor de gezondheid van de werknemers met zich meebrengt zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken”. Ook de kosten van een PMO zijn voor de werkgever, maar een PMO is niet enkel een last of kostenpost voor u.

Ziekte of gezondheidsklachten zijn voor uw medewerker niet prettig: 53% van de werknemers ziet dan ook hun persoonlijk budget liever uitgegeven worden aan vitaliteit, sport en ontspanning dan aan opleiding of coaching. Maar ook voor uw organisatie heeft ziekte onder uw medewerkers nadelige gevolgen, zoals verzuimkosten, productieverlies en slechte werksfeer.

 

PMO’s binnen risicovolle beroepsgroepen

In beroepen of branches waarbinnen sprake is van vergrootte gezondheids- of veiligheidsrisico’s is een periodiek preventief medisch onderzoek soms verplicht. Binnen dit onderzoek worden werkgerelateerde gezondheidsklachten en verminderde belastbaarheid naar voren gebracht. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de beroepsgroep brandweer.

Een PMO bij medewerkers van de brandweer is gericht op belastbaarheid die relevant is voor dit beroep. Denk hierbij aan fysieke klachten, huid- en long belastbaarheid, gehoor en andere fysieke klachten. Voor de brandweer zijn dan ook extra tests opgenomen binnen het PMO: de brandbestrijdingstest en de brandweer traplooptest.

 

Wat levert PMO u op?

Als u de resultaten van het preventief medisch onderzoek gebruikt om uw HR-beleid bij te stellen, verminderen gezondheidsklachten en uitval.

 

Voordelen voor uw medewerker

Uw medewerker is niet verplicht deel te nemen aan een PMO, maar het is voor hen prettig inzicht te krijgen in de eigen gezondheid. Het PMO houdt uw medewerker een spiegel voor. Dit vergroot het bewustzijn van gedrag en leefstijl op de eigen gezondheid.

Door het adviesgesprek of rapport weet uw werknemer wat hij of zij kan doen om de huidige gezondheid te bewaken of om beter in zijn of haar vel te komen. Bij verhoogde gezondheidsrisico’s kan een medewerker doorverwezen worden naar de bedrijfsarts of reguliere zorg. Een andere mogelijkheid is dat uw medewerker leefstijladvies op maat krijgt. Zo kan een arbo bureau wat de PMO uitvoert acties voorstellen om uw medewerker te helpen stoppen met roken, meer te bewegen of begeleiden bij afvallen. Door dergelijke hulp of adviezen blijft hij of zij langer gezond en vitaal.

 

Voordelen voor de werkgever

Voor u als werkgever zijn er andere voordelen dan voor de werknemer.

 

  • U krijgt een beeld van de gezondheid van groepen medewerkers, zoals afdelingen en de werkplekken.
  • U signaleert vroegtijdig problemen, omdat u periodes of vestigingen met elkaar kunt vergelijken.
  • U krijgt een beeld van de gezondheid en vitaliteit van uw medewerkers ten opzichte van andere soortgelijke organisaties.
  • U kunt uw HR-beleid bijsturen en interventies inzetten tegen ziekte en uitval.
  • U zorgt voor vitale medewerkers. Deze leveren volgens Harvard Business 16% hogere prestaties, hebben 95% minder kans op burn-out en zijn 32% loyaler aan u als werkgever.
  • U voorkomt verzuim en uitval van uw medewerkers, wat zorgt voor minder productie- en omzetverlies, verloop van personeel en verzuimkosten.
  • U krijgt inzicht in het werkvermogen en de inzetbaarheid van uw personeel.
  • U verhoogt de duurzame inzetbaarheid van uw personeel.
  • U spoort (dreigende) beroepsziekten op die u anders niet had ontdekt, omdat hier vaak mee wordt doorgelopen en een bedrijfsarts deze dus niet kan diagnosticeren.
  • Uw personeel wordt tot positief veiligheidsgedrag gestimuleerd.
  • U voldoet aan de wetgeving door PMO’s aan te bieden.
Met een vergrijzende beroepsbevolking, een vermeerdering van flexwerk, snelle maatschappelijke en technologische veranderingen en een krappe arbeidsmarkt is het binnenhalen en behouden van gezonde werknemers van essentieel belang.

Waarom preventieve medische onderzoeken afnemen bij Arbo Concern?

Wilt u ziekteverzuim voorkomen? Arbo Concern kan PMO’s bij u op locatie uitvoeren. U heeft keuze tussen een basis PMO en een uitgebreider PMO. Op basis van overleg tussen onze arbodeskundigen, uzelf, de functieinhoud en bijvoorbeeld de uitslag van de recente risico inventarisatie en evaluatie bepaalt u de inhoud van de onderzoeken binnen uw organisatie. Bij meer dan 15 medewerkers krijgt u een groepsrapportage en elke vrijwillig deelnemende medewerker krijgt een gesloten enveloppe met uitslagen mee naar huis. Wij zijn een betrokken arbodienstverlener met een proactieve en persoonlijke aanpak en staan klaar u te ontzorgen en uw verzuimpercentage te verlagen. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden van samenwerking te bespreken.

Misschien ook interessant

De verdiepende RI&E: wat het is en waarom het belangrijk is
Een gezonde en veilige werkomgeving is cruciaal voor het welzijn van werknemers en de continuïteit van het bedrijf. Een belangrijk instrument om dit te waarborgen is de Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E). De RI&E is wettelijk verplicht, maar veel organisaties zijn niet bekend met de zogenaamde verdiepende RI&E. In deze blog duiken we dieper in wat de verdiepende RI&E inhoudt en waarom deze van onschatbare waarde is voor jouw organisatie.
De Arbowet en de RI&E, waarom risico-inventarisatie en -evaluatie verplicht is
Elke ondernemer wil een veilige werkomgeving voor zijn werknemers creëren. Maar hoe zorg je daarvoor en welke regels gelden er eigenlijk? De Arbowet stelt heldere eisen aan bedrijven wanneer het gaat om de veiligheid en gezondheid van werknemers. Eén van de kernonderdelen van deze wet is de risico-inventarisatie en -evaluatie, beter bekend als de RI&E. In dit artikel duiken we dieper in de wereld van de arbowet risico inventarisatie en evaluatie en leggen we uit waarom deze zo cruciaal is voor elk bedrijf.
Het belang van een verdiepende RI&E
Tijdens de corona-epidemie, in 2021, heeft de Inspectie SZW zich voorgenomen meer te gaan letten op de verantwoordelijkheid van werkgevers voor psychosociale arbeidsbelasting(PSA) van hun werknemers. Bij risico’s op PSA moet u als werkgever een verdiepende risico-inventarisatie en evaluatie(RI&E) uitvoeren. Ook zonder deze verplichting is het belang van een RI&E in het kader van de gezondheid en het welzijn van uw werknemers evident. Wat is een verdiepende RI&E en wat is het belang ervan? Hoe verhoudt een basis RI&E zich tot een verdiepende RI&E en hoe werkt u aan een veilige werkomgeving? In deze blog doen wij dit uit de doeken.