Hoe motiveer ik mijn personeel? Met het leren kennen van uw werknemers

23/02/2021 Preventie & Vitaliteit
Hoe motiveer ik mijn personeel? Met het leren kennen van uw werknemers

Positief personeel zorgt voor een fijnere werksfeer en betere resultaten. Motivatie speelt daarbij een grote rol, het zorgt ervoor dat de werknemer een drijfveer heeft om zijn werk te doen. Gemotiveerd personeel is productiever, efficiënter en levert kwalitatief hoger werk. Belangrijk dus om de motivatie bij uw werknemers te stimuleren. Maar misschien denkt u dan: hoe motiveer ik mijn personeel? Het is meer dan af en toe een compliment geven. Elke persoon is natuurlijk anders en behoeft dus een andere benadering. Lees in dit artikel meer over hoe u uw werknemer persoonlijk kunt motiveren.

Voordelen van gemotiveerd personeel

Onderzoek van Tempo Team laat zien dat werknemers een goede werksfeer en werkplezier belangrijker vinden dan het salaris dat ze krijgen. Waar werkgevers dikwijls denken aan materiële beloningen zoals een lease auto of een bonus, zijn het voor werknemers veelal de kleinere dingen die voor geluk zorgen. Zoals het kunnen lachen met collega’s, flexibiliteit wanneer de werknemer graag met mooi weer een dagje vrij neemt en complimenten krijgen, gewaardeerd worden. Werkplezier is over het algemeen een grote motivator voor uw personeel. Het stimuleren van motivatie bij uw werknemers heeft verschillende positieve effecten:

  • De werkstress daalt. Werkstress is een belangrijke oorzaak voor burn-out, dat leidt tot gemiddeld 290 dagen ziekteverzuim. Het hebben van voldoende werkplezier kan dus langdurig ziekteverzuim en burn-out helpen voorkomen.
  • Bevlogen werknemers zijn productiever en effectiever. Hun werk is kwalitatief hoger en en ze krijgen dagelijks meer werk gedaan.
  • Gemotiveerde medewerkers zijn goed voor het imago van uw bedrijf. Ze stralen plezier uit, en dit maakt uw organisatie aantrekkelijker om mee of bij te werken. De klanttevredenheid gaat omhoog.
  • De werktevredenheid stijgt en de werksfeer wordt beter. Dit versterkt de samenwerking en daarmee wordt niet alleen verzuim voorkomen maar zijn werknemers ook productiever.

Hoe motiveer ik mijn personeel? Ten eerste met een goede werksfeer

Uit het onderzoek van Tempo Team kwam ook dat de belangrijkste factoren voor werkplezier lagen bij de connecties tussen mensen op de werkvloer: 

  • Het gevoel onderdeel te zijn van een team
  • Een goede band met collega’s
  • Een menselijke, betrokken baas met inlevingsvermogen

Volgens Jessica van Wingerden, verbonden aan de vakgroep Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, vindt een vijfde van de werknemers de sfeer op werk niet prettig. Hierbij benoemt ze de definitie van een goede werksfeer dat er op een prettige, professionele en fatsoenlijke manier met elkaar wordt omgegaan. Wanneer de werksfeer goed is, zijn mensen positiever, creatiever en innovatiever. Het eerste antwoord op "hoe motiveer ik mijn personeel": creëer een goede werksfeer. Een langere tijd een negatieve werksfeer met werknemers die zich niet gelukkig op de werkvloer voelen kan leiden tot meer ziekteverzuim en het demotiveert. Wanneer de werksfeer negatief is, is het risico op burn-out 4 keer zo groot volgens onderzoek. Niet alleen zorgen conflicten als pesterijen en discriminatie voor meer werkstress bij de werknemer, ook het maken van slechte afspraken of het niet houden aan afspraken kan de werksfeer onderbreken. 

Teamactiviteiten

Wanneer een team goed samenwerkt zijn de resultaten succesvoller. Teambuilding zorgt voor een hecht en positief team. Teamactiviteiten zorgt ervoor dat werknemers elkaar meer vertrouwen, dat hun talenten naar voren komen en zich meer verbonden voelen met elkaar. Denk aan sportieve activiteiten of leuke teamuitjes.

Leer uw werknemer kennen

Ieder persoon zit anders in elkaar. Dat betekent dat iedere werknemer ook net anders gemotiveerd wordt. Sommigen werken beter wanneer u met wat meer kritiek komt, anderen werken beter wanneer u positieve feedback geeft. Volgens onderzoek is motivatie die vanuit de werknemer zelf komt, ofwel intrinsiek is, sterker. Deze motivatie is al deel van de werknemer, maar moet gestimuleerd worden door de werkgever. Een goede band hebben is daarom een belangrijk aspect van het motiveren van uw personeel. Door een goede werkrelatie te hebben krijgt u ook meer inzicht in hoe de werknemer zich voelt, waar hij tegenaan loopt of wat zich in de privésituatie afspeelt. Sociale steun helpt ook stress te verminderen. Een aantal punten bij het stimuleren van intrinsieke motivatie bij uw personeel:

  • Belangrijk is om te weten wat uw werknemer drijft om te zorgen dat hij zijn passie kwijt kan in zijn werk. Denk hierbij aan: 
    • Levensdoelen 
    • Verwachtingen
    • Overtuigingen
  • Wanneer u uw werknemer voldoende kent kunt u randvoorwaarden inzetten om uw personeel te motiveren. Een aantal randvoorwaarden:
    • De werknemer moet op zijn plek zitten in zijn functie, zodat hij tevreden is en alles uit zijn werk kan halen
    • De werknemer moet voldoende keuzevrijheid hebben. Meer vrijheid betekent meer intrinsieke motivatie, meer voldoening en meer verantwoordelijkheidsgevoel
    • Het persoonlijke werk van de werknemer moet zichtbaar zijn zodat hij zich gewaardeerd voelt

Uitdagingen en ontwikkeling

De belangrijkste reden waarom mensen overstappen op een ander bedrijf is het gebrek aan uitdagingen en voldoening. Uit onderzoek van Randstad blijkt dat de helft van de werknemers hierdoor weggaat. Uitdagingen zorgen ervoor dat werknemers hun vaardigheden kunnen ontwikkelen en helpen bij het doorgroeien in het bedrijf. Uitdaging versterkt de motivatie om hard te werken bij uw personeel. Het is belangrijk als bedrijf dit voldoende aan te bieden om talentvolle werkers aan zich te binden. Daarbij moet u zeker rekening houden met de doelen van elke werknemer en uitdagingen daarop afstemmen. Volgens organisatiepsycholoog Roy Sijbom is er onderscheid in het type uitdagingen dat werknemers willen ervaren:

  • Zichzelf verbeteren en ontwikkelen. (Mastery-approach)
    • Zij willen zichtbare (publieke) als ook minder zichtbare (privé) uitdagingen
  • Competentie demonstreren aan anderen. (Performance-approach)
    • Zij willen uitsluitend publieke uitdagingen. Het krijgen van positieve beoordelingen is belangrijk voor hun voldoening

Talentontwikkeling

Uit onderzoek van recruitment specialist Pagegroup blijkt dat het kunnen ontwikkelen van nieuwe vaardigheden bovenaan op het lijstje staat als reden voor het kiezen van een baan. Volgens Mirjam Baars, hoofd Opleiding & Ontwikkeling aan Tilburg University is een voordeel van gemotiveerd personeel dat deelneemt aan talentontwikkeling dat zij innovatie stimuleren bij een bedrijf. Hoe motiveer ik mijn personeel: door ook te denken aan de ontwikkeling van uw personeel. Uw bedrijf kan zich hiermee onderscheiden in de markt.

Waardering en positieve feedback

Hoogleraar gedragseconomie en psychologie Dan Ariely van de Amerikaanse Duke University onderzocht wat werknemers zou kunnen motiveren om productiever te zijn tijdens werk. Met een experiment bij het bedrijf Intel kwam hij tot een interessante conclusie. Hij deelde verschillende groepen werknemers in. De eerste groep zou een bonus krijgen als ze meer computerchips zouden maken. Dit had op de eerste dag effect, maar de dagen erna werkten ze juist minder hard. De tweede groep werd gemotiveerd door complimenten van de werkgever. Deze groep presteerde niet alleen beter op de dag zelf, maar de dagen erna bleven ze gemiddeld beter werken. Over een langdurige periode winnen complimenten het dus van geld. Persoonlijke complimenten motiveren uw personeel. Als u uw werknemer en zijn werk goed kent, kunt u specifiek reageren op zijn prestaties. Volgens Ariely: “Werknemers willen werken waar ze gewaardeerd worden en ­autonomie krijgen van het bedrijf.” 

Een aantal punten hierbij:

  • Volgens onderzoek van Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier en doet 61% erna ook nog beter zijn best
  • Organisatiepsycholoog Herman Steensma waarschuwt dat het compliment oprecht moet zijn. Werknemers voelen snel aan wanneer een compliment bedoeld is als managerstrucje. Zorg dat het compliment een realistische basis heeft en past bij de persoon

Zingeving binnen werk

Dezelfde hoogleraar Dan Ariely ondervond ook dat het werk zinloos vinden desastreus is voor de motivatie van uw werknemer. Hij kwam tot twee conclusies:

  • Werknemers willen geen zinloos werk doen, zelfs bij betaling
  • Geluk verschilt veel van zingeving. Als we iets doen voor iemand anders, doen we dat niet alleen omdat het ons geluk geeft: men kan ook iemand helpen omdat het zinvol is

In een onderzoek met Lego-steentjes moesten proefpersonen een figuurtje in elkaar zetten, waar ze een beloning voor kregen. De figuurtjes bleven vervolgens bij de eerste groep heel. Bij de tweede groep werden ze afgebroken terwijl de werknemers met de volgende opdracht bezig waren. De eerste groep bleef productiever en gemotiveerder en werkte veel langer door dan de tweede groep. Hoe motiveer ik mijn personeel? De conclusie: wat uw personeel motiveert om te werken is zinvol werk, niet het salaris. Dit geldt voor de meeste werknemers, maar voor sommigen nog meer dan anderen. Ook is die zin voor iedere werknemer net wat anders. Niet elk werk is even zinvol, zorg dus dat uw werknemer een goede balans daarin heeft.

Een goede band hebben is een belangrijk aspect van het motiveren van uw personeel. Door een goede werkrelatie te hebben krijgt u ook meer inzicht in hoe uw werknemer zich voelt, waar hij tegenaan loopt of wat zich in de privésituatie afspeelt.

Takeaways

  • Gemotiveerd personeel is productiever en effectiever, ziekteverzuim wordt voorkomen
  • Een goede werksfeer is belangrijk voor werkgeluk. Denk ook aan teamactiviteiten om de samenwerking van uw team te versterken
  • Hoe motiveer ik mijn personeel? Leer elk van uw werknemers goed kennen zodat u weet hoe u hem kunt motiveren
  • Uitdagingen, talentontwikkeling, waardering, positieve feedback en zingeving zijn belangrijk voor de motivatie van de werknemer

Een arbodienst kan ook helpen een beleid te ontwikkelen dat het beste in uw werknemers naar boven haalt. Met meer motivatie bij uw werknemers loopt uw bedrijf beter en stijgt de productie.  Arbo Concern richt zich bijvoorbeeld op duurzame inzetbaarheid. Hierbij wordt gekeken naar de competenties van iedere werknemer en hoe zij het beste gemotiveerd kunnen worden. Wij adviseren u graag hoe u dit kunt inzetten in uw eigen bedrijf, neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!

Misschien ook interessant

Hoe voorkom je een burn-out: uitdagingen
Burn-out veroorzaakt door werkstress wordt door TNO beroepsziekte nummer 1 genoemd. Ook zit volgens onderzoek op dit moment 1 op de 5 medewerkers tegen een burn-out aan. Er wordt steeds meer werkstress ondervonden en burn-out is een reëel risico voor veel van uw werknemers. Omdat werknemers met burn-out vaak langdurig ziek zijn, is het essentieel een beleid te voeren dat zich concentreert op de preventie van burn-out. Maar hoe voorkom je een burn-out? In dit artikel nemen we de uitdagingen door hierbij komen kijken.
Wat motiveert medewerkers en wat zijn de voordelen hiervan?
Werknemers werken niet alleen omdat ze een salaris krijgen. Een groot gedeelte van de mensen werkt juist omdat ze het prettig hebben op werk en een intrinsieke motivatie hebben om te werken. Dit kan met verschillende factoren te maken hebben, zoals het werken bij een leuk bedrijf of het hebben van gezellige collega’s. Motivatie zorgt voor enthousiasme bij het uitvoeren van werk en gemotiveerde werknemers werken graag een tandje harder. Reden dus om als HR-verantwoordelijke manieren te vinden om uw werknemer te motiveren. Maar wat motiveert medewerkers en wat zijn de voordelen van gemotiveerde werknemers? In dit artikel gaan we daarop in.
Wat betekent duurzame inzetbaarheid en hoe kan het worden geïmplementeerd?
Volgens TNO zijn gezondheid en motivatie de belangrijkste factoren die van invloed zijn op lager werkvermogen en uitstroom uit werk. Bij verminderde productiviteit gaat de omzet ook omlaag. Duurzame inzetbaarheid integreren in uw HR-beleid kan een antwoord zijn op deze problemen. Het investeren in duurzame inzetbaarheid zorgt ervoor dat mensen over een langere periode beter blijven presteren. Ook voorkomt het ziekteverzuim en trekt het talentvolle mensen aan om bij u te komen werken. Hoewel het een investering is, levert het dus veel omzet op en brengt het op lange termijn veel voordelen met zich mee. Dus wat betekent duurzame inzetbaarheid en hoe kunt u als HR-verantwoordelijke dit in uw beleid implementeren? In dit artikel gaan we hier verder op in.