Heeft u werknemers die zich veelvuldig kort ziekmelden? Kan frequent ziekteverzuim met veel ziektedagen ook als langdurig verzuim gezien? En wat voor impact heeft dit frequent ziekteverzuim op uw bedrijf? In dit artikel bespreken we hoe lang verzuim moet duren voordat het als frequent kan worden gezien en wat voor oorzaken dit type verzuim kan hebben. Lees verder voor tips en interventies om frequent ziekteverzuim terug te dringen en te voorkomen.
Ziekteverzuim blijft een groot probleem, maar veranderen de oorzaken met het veranderen van de maatschappij? Ziekteverzuim kan een grote impact hebben op uw bedrijf. Niet alleen omdat de continuïteit, kwaliteit en productiviteit van uw bedrijf kan verminderen, maar ook omdat er dikwijls enorme kosten aan gebonden zitten. Het is daarom belangrijk een sterk preventieplan en verzuimbeleid op te zetten. En dat begint met verzuim bij de wortel aan te pakken. In dit artikel gaan we in op de grootste oorzaken voor ziekteverzuim op dit moment.
Langdurig ziekteverzuim brengt verschillende negatieve gevolgen met zich mee. Het blijft jaarlijks een grote impact hebben op Nederlandse bedrijven. Over het algemeen kost ziekteverzuim Nederlandse bedrijven al 13 miljard euro aan doorbetaling. En een van de grootste oorzaken van langdurig ziekteverzuim, burn-out, zorgt voor kosten van wel 3,1 miljard euro per jaar. Verzuim dat lang duurt heeft de grootste kosten als gevolg, en daarom is het slim om hierop in te zetten binnen uw verzuimbeleid. In dit artikel gaan we in op de mogelijkheden om langdurig ziekteverzuim te verlagen binnen uw bedrijf. Ook als het gaat om innovatieve ideeën en interventies.
Jaarlijks maken de meeste bedrijven veel kosten aan ziekteverzuim, maar welke soorten ziekteverzuim zijn het grootste probleem? Over het algemeen wordt er zelfs 13 miljard euro ieder jaar uitgegeven aan loondoorbetaling door Nederlandse bedrijven. En dan zijn er nog veel andere kosten die hieraan verbonden zijn, ook op het gebied van de productiviteit en de omzet van uw bedrijf. Om te begrijpen hoe u uw ziekteverzuimbeleid kunt optimaliseren, is het eerst belangrijk te weten welke voor soorten ziekteverzuim op dit moment veel voor komen. In dit artikel gaan we in op de verschillende soorten ziekteverzuim, hun impact, en de uitdagingen hierbij.
Ziekteverzuim blijft een grote kostenpost voor Nederlandse bedrijven, jaarlijks maar liefst 13 miljard euro aan loondoorbetaling. Een groot aandeel daarvan is ziekteverzuim dat langdurig is. Maar hoe moet u dit langdurig ziekteverzuim aanpakken? Als u al te maken heeft met langdurig ziekteverzuim is het bijvoorbeeld belangrijk een effectief re-integratietraject uit te voeren. Maar ook preventie is essentieel, met de juiste onderzoeken en maatregelen. In dit artikel gaan we in op hoe u langdurig ziekteverzuim kan aanpakken binnen uw bedrijf.
Ziekteverzuim is een fenomeen waar ieder bedrijf, groot of klein, mee te maken krijgt. Naast dat er een gat in de productie valt kost dit dikwijls ontzettend veel geld. Om een bedrijf gezond en draaiende te houden is het belangrijk een goed ziekteverzuimbeleid of arbobeleid op te stellen ter preventie. Om dit beleid effectief te maken, is het handig te inventariseren waar de knelpunten liggen in uw bedrijf en het ziekteverzuim te onderzoeken. Door inzicht te krijgen in de oorzaken van ziekteverzuim in uw bedrijf kunt u passende maatregelen treffen. Hoe kunt u ziekteverzuim onderzoeken in uw bedrijf? Lees in dit artikel hoe u dit kunt aanpakkenn.
Elk bedrijf krijgt in verschillende mate met ziekteverzuim te maken. Wanneer er in sommige gevallen sprake is van veel ziekteverzuim kan dit een bedrijf doen haperen. Dit is niet alleen terug te zien in de productiviteit van uw bedrijf, ook de grote kosten zijn een duidelijk signaal dat er maatregelen moeten worden getroffen. Als een bedrijf eenmaal te maken heeft met veel ziekteverzuim is het dus zaak meer ziekteverzuim te voorkomen en de zieke werknemers spoedig weer te re-integreren. Hieronder behandelen we een aantal zaken die belangrijk zijn bij het weer gezond maken van uw bedrijf en tips hoe u ziekteverzuim kunt aanpakken.
Ziekteverzuim kan verschillende oorzaken hebben, van onvermijdelijke griepjes tot het verwerken van een verlies. Naast persoonlijke redenen kan de sfeer op werk ook bepalend zijn voor eventuele ziekmeldingen. Wanneer uw werknemer zich niet veilig voelt op werk, de werkdruk te hoog ligt of samenwerking lastig is kan dit een reden zijn voor uw werknemer om te verzuimen. Als werkgever of leidinggevende heeft u verschillende mogelijkheden om invloed uit te oefenen op de werksfeer of potentiële wrijvingen op te lossen. Het is dus belangrijk om grip te krijgen op de werksfeer. En niet alleen de ziekteverzuim preventie verbeterd hiermee, een positieve werksfeer kan namelijk allerlei voordelen brengen waardoor de productiviteit van een team verhoogt. Lees hieronder een aantal tips over hoe u de werksfeer gezond kan houden en verbeteren om ziekteverzuim te voorkomen.
Ziekteverzuim is iets waar u als werkgever zeker mee te maken zult krijgen. Verzuim kan verschillende oorzaken hebben, van werkgerelateerde omstandigheden tot iets simpels als griep. Een minder directe oorzaak is wanneer door privé omstandigheden van uw werknemer het werken in de weg zitten. De persoonlijke situatie kan bijvoorbeeld veranderen door een rouwproces of een scheiding. Naast verzuim door deze omstandigheden kunnen ze ook een rol spelen bij het krijgen van een burn-out of conflicten op de werkvloer. Hoe moet u omgaan met dit soort oorzaken van ziekteverzuim, heeft u hier invloed op en hoe kunt u dit het best begeleiden? In dit artikel gaan we in op een aantal tips als het gaat om ziekteverzuim voorkomen en terugdringen met betrekking op de privé situatie van uw werknemer.
Een gezond bedrijf draait op gezonde werknemers. Door ziekteverzuim loopt een bedrijf namelijk veel omzet mis en wordt de productiviteit onderbroken. Ziekteverzuim verlagen en terugdringen is dan een cruciaal punt om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Door inzicht te krijgen in de kosten wordt duidelijk hoe zeer ziekteverzuimbeheersing belangrijk is voor het succes van een bedrijf. In dit artikel geven we een overzicht van de verschillende kosten die gemaakt kunnen worden bij ziekteverzuim.
Duurzaam inzetbare medewerkers zorgen voor een vitale organisatie met weinig ziekteverzuim. Uw HR-beleid en interventies hierop aanpassen ziet u terug in uw cijfers. Maar hoe pakt u dit aan? In dit artikel besteden we aandacht aan 3 HR-trends op gebied van duurzame inzetbaarheidsmaatregelen. Om te illustreren dat dit beleid altijd maatwerk is en verschilt per branche zoomen we in op 5 branches. Wat zijn de oorzaken van verzuim en welke maatregelen zijn behulpzaam om de duurzame inzetbaarheid in die branche te verbeteren?
Uw medewerker vervangt een kapotte lamp op hoogte. Als uw medewerker bovenop de ladder staat, glijdt deze weg. Hij breekt iets en komt hard op zijn hoofd terecht. Hij had geen anti-slipmat gebruikt. Deze gevaarlijke situatie had u kunnen voorkomen. Wat hij namelijk nooit gehad heeft is instructie over hoe veilig te werken met een trap of ladder. Jaarlijks krijgen in Nederland ongeveer 200.000 mensen een arbeidsongeval, waarvan een derde (tijdelijk) niet meer kan werken. Uw verzuimcijfers lopen hierdoor op, maar een gedeelte hiervan kan u voorkomen door goed bedrijfsbeleid en de nodige maatregelen. In dit artikel leest u meer over het ontstaan van bedrijfsongevallen en hoe het risico hierop te verminderen.
Met onze cookies wordt jouw digitale ervaring geoptimaliseerd!
WeigerVoorkeuren
Functioneel
Functionele cookies zijn noodzakelijk en helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Statistieken
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.